• Dziecko

  • Rodzice

  • Na spacer

  • Kolekcje

  • BACK to SCHOOL -10%

  • Prezenty

  • Nowości

  • Promocje

  • Producenci

  • Blog

  • Sprawdź wpisy naszych ekspertów!
    Joga dla kobiet w ciąży. Czy warto? 0
    Joga dla kobiet w ciąży. Czy warto?

    Czy można ćwiczyć jogę w ciąży?

    Ciąża to wyjątkowy, czas w którym ciało kobiety bardzo się zmienia, zachodzą w nim niesamowite procesy, niektóre prawie niezauważalnie, niektóre bywają uciążliwe, ale wszystkie piękne, mając świadomość do czego nas prowadzą, do stworzenia nowego cudownego życia. To niesamowity dar móc uczestniczyć w tym procesie, fizycznie i psychicznie go doświadczać. To cudowna podróż, która jest za każdym razem inna, niezależnie ile razy ją przechodzimy, za każdym razem niepowtarzalnie cudownie. Do praktyki jogi w tym czasie można podejść, myślę, na wiele sposobów:

    1. czysto fizycznie praktyka asan przygotowuje ciało do porodu i połogu, jako czas rozbudzania naszej wewnętrznej uwagi, skupienia, obserwacji, przeżywania tego czasu bardziej świadomie i przygotowanie się na przygodę jaką jest macierzyństwo. Przygodę piękną, ale momentami, bardzo trudną.
    2. bardziej duchowo traktując zajęcia z jogi w ciąży jako spotkania towarzyskie. Na grupach „Dla kobiet w ciąży” często poruszane są tematy około porodowe, zawierają się znajomości.  To ważne żeby mieć w swoim otoczeniu kogoś kto dokładnie wie jak się czujemy.

    Wszystkie te powody są dobre, każdy inny jak każda z Nas jest inna. Wiec niezależnie, który zmotywuje Cię do postawienia nóg na macie, ważne że się na niej znajdziesz. Na pewno w swoim mieście znajdziesz zajęcia jogi w ciąży dla początkujących.

    Joga dla ciężarnych. Jakie korzyści?

    Joga w tym wyjątkowym okresie pomaga utrzymać oczekującą matkę w zdrowiu, a dziecku w jej łonie zapewnić prawidłowy rozwój. Asany dla ciążarnych wzmacniają i uelastyczniają całe ciało jak również mięśnie miednicy, poprawiają krążenie krwi w okolicy miednicy, wzmacniają narządy rodne, ćwiczą kręgosłup, który stopniowo musi znosić coraz większy ciężar, uelastycznia biodra, miednicę i wnętrza ud, rozluźniają brzuch.

    Kontrola oddechu pomaga uspokoić układ nerwowy i zachować jasność umysłu. Świadomy, głęboki oddech jest źródłem witalności, uczy nas pracy z emocjami i utrzymanie ich w równowadze.

    Myślę, ze to ostatnie jest bardzo pomocne podczas samego porodu, kiedy cała masa skrajnych emocji, od lęku po euforie, miota nami w trakcie tych cudownych chwil. Każda z nas jest inna, każda ciąża przebiega inaczej, każdy dzień w ciąży wygląda inaczej, jednego dnia jesteśmy pełne energii i możemy przenosić góry, a następnego czujemy się, jakby ktoś spuścił z nas powietrze. Dlatego bądź uważna i dostosuj praktykę do obecnej sytuacji , miej zgodę na to czego potrzebuję Twoje ciało, słuchaj go.

    Niezależnie czy praktykowałaś wcześniej, czy zaczynasz praktykę dopiero w ciąży, bądź w stałym kontakcie z lekarzem prowadzącym. Upewnij się, że nie ma żadnych przeciwwskazań do praktyki. Wejdź na matę spokojna i otwarta na to co ze sobą niesie. W przypadku prawidłowego przebiegu ciąży bez obaw można praktykować, do ostatniego miesiąca ciąży, a nawet dnia porodu.

    ćwiczenia w ciąży joga dla początkujących

    Jeśli tylko cokolwiek Cię zaniepokoi podczas praktyki, zgłaszaj swojemu nauczycielowi. Nie ma głupich pytań :). Szczególnie przy pierwszej ciąży, wszytko jest nowe i nieznane, to może powodować niepewność. Jeśli podczas praktyki zakradnie się lęk, nasze ciało, głowa może się spiąć a praktyka stać niekorzystna. To, że byłaś już w ciąży nie znaczy, że w kolejnej nie pojawi się jakaś „nowość”. Pytaj !!! Mów !!!

    Jeśli będzie trzeba nauczycielka / nauczyciel znajdzie Ci inny wariant danej pozycji, albo zupełnie ja zmieni. Jeśli czujesz się bardziej zmęczona, powiedz o tym , jest wiele pozycji, w których możesz się relaksować i zregenerować. Obserwuj jak czujesz się w trakcie zajęć, ale przede wszystkim jak czujesz się po ćwiczeniach w ciąży. Wzmocnienie ciała wymaga wykonania pewnej pracy, którą możemy czuć jeszcze jakiś czas po zajęciach, ale ogólny wynik ma być zawsze in plus.

    Joga w ciąży. Kiedy zacząć?

    Jeśli praktykowałaś jogę przed ciążą, nie musisz przerywać tylko nieco zmienić praktykę. Oczywiście, mam na myśli sytuacje, kiedy ciąża jest prawidłowa. Zgłoś się do swojej nauczycielki / swojego nauczyciela, a powie Ci jak powinna wyglądać praktyka w ciąży i pomoże Ci na zajęciach.

    Jeśli to pierwszy kontakt z jogą, poszukaj w swoim mieście, zajęć jogi dla kobiet w ciąży: joga w ciąży dla początkujących. Będziesz miała pewność ze są dostosowane do Twojego stanu. Na regularnej grupie, nauczycielce / nauczycielowi trudno będzie zadbać o Twoje potrzeby jeśli nie znasz metody. W żadnym wypadku nie ukrywaj ,że jesteś w ciąży.

    joga w ciąży od pierwszego trymestru

    Jeśli nie praktykowałaś jogi, ale byłaś wcześniej bardzo aktywna ( fitness, bieganie, skoki spadochronowe :) …) i z ciążą jest wszystko ok, to myślę ze Twoje ciało dobrze zniesie tą zmianę aktywności fizycznej.

    Jeśli natomiast przed ciążą zamiast różnych aktywność fizycznych częściej wybierałaś książkę lub np. prace manualne, zacznij od spacerów ewentualnie od pozycji relaksacyjnych w pierwszym trymestrze i upewnij się, że wszytko jest ok. Praktyka w ciąży nie jest dynamiczna, ale w Twoim ciele i tak zachodzi wiele zmian, wprowadzając kolejne nowości bądź bardzo uważna .

    Joga w ciąży od którego tygodnia?

    Skontaktuj się z nauczycielką / nauczycielem, wspólnie ustalicie kiedy warto zacząć. Pierwszy trymestr ciąży jest często najtrudniejszy, hormony szaleją, zachodzą bardzo gwałtowne zmiany w ciele, samopoczucie bywa różne :). Często jesteśmy bardzo zmęczone i marzymy tylko o poduszce :). Pozwól sobie na to. Niektórzy fizjoterapeuci pracujący z ciężarnymi i położnicy, mówią, że ciąża jest stabilna, gdy utworzy się łożysko, dzieję się to około 16 - 18 tygodnia ciąży.

    Pewnie nie raz usłyszysz, że ciąża to nie choroba, że nie ma co się tak rozczulać. Tak to nie choroba. To cudowny stan. Pamiętaj proszę jednak, że każdy jest inny, każde ciało mam inną historie, inne możliwości. Jeśli masz jakiekolwiek obawy poczekaj, upewnij się. Bądź w zgodzie ze sobą. Twój spokój ma ogromne znaczenie, wpłynie korzystnie na Ciebie i życie rozwijające się w Tobie.

    joga dla ciężarnych

    Kiedy skończyć?

    Najlepiej nie kończyć :). Jogę można praktykować do samego porodu :) Na pewno znajdziesz ćwiczenia z jogi w pierwszym trymestrze ciąży, w drugim trymestrze ciąży, czy w trzecim trymestrze ciąży.

    Do zobaczenia na macie :)

     

    Ewa Rydzewska-Suma joga

    Autorką wpisu jest Ewa Rydzewska-Suma. Mama 3 dzieci, nauczycielka jogi metodą Iyengara, założycielka Szkoły Jogi MUKTIJOGA w Białymstoku.

    Sprawdź wpisy innych ekspertów: Nasi eksperci

    Komentarze do wpisu (0)

    do góry
    projekt i realizacja: Maxsote - profesjonalne sklepy internetoweoprogramowanie: Shoper
    Sklep jest w trybie podglądu
    Pokaż pełną wersję strony
    Sklep internetowy Shoper.pl